Leer Texel kennen

op een unieke manier

Huifkartochten Texel

Verken het eiland in comfort

Jan Plezier huifkartochten neemt u mee langs prachtige routes door unieke natuurgebieden op Texel. Heidevelden, natte duinvalleien, droge duinen, bossen en uitgestrekte strandvlakten wisselen elkaar af. Beleef het Texelse landschap vanaf de huifkar, getrokken door Belgische trekpaarden of maak een bijzondere strandrit op een van deze stoere paarden.

Fotoalbum Jan Plezier

Huifkartocht met mindervaliden

Ook mensen die minder goed ter been zijn kunnen mee met de huifkartocht van Jan Plezier. Op de huifkar hebben zij namelijk voorzieningen getroffen voor mindervaliden en mensen in een rolstoel. Zo is er een gemakkelijke opstap gemaakt en een uitklapbare oprij-plaat. De rolstoel zelf kan tevens vastgezet worden in de kar.

Paardrijden op een trekpaard

Bij Jan Plezier kunt u naast een huifkartocht ook een strandrit maken op deze stoere paarden. In kleine groepen maken zij tochten door de natuur van Texel, door de bossen, de duinen en over het strand. De tocht duurt ongeveer 3 uren. Na de rit staan ze voor u klaar met verse koffie en thee met Texelse koek. Deze tocht is echter wel voor ervaren ruiters. Bent u minder ervaren? Bekijk dan andere mogelijkheden voor een buitenrit op Texel

Bezoekinformatie

Adres: De Koog
Website: Jan Plezier
Bekijk de actuele informatie op de website van de aanbieder!

Onze tips bij… een huifkar met Jan Plezier

De Krim Texel is een écht Texels bedrijf. Als wij niet aan het werk zijn, genieten wij zelf ook van alles wat
Texel te bieden heeft. En natuurlijk proberen we alles uit! Vandaag nemen onze Texel reporter en collega Jessica je mee met een huifkartocht met Jan Plezier.

Instappen

Vandaag gaan wij een huifkartocht maken met Jan Plezier. We gaan bij het bushokje tegenover de Lidl in De Koog staan, dit is namelijk de opstapplaats van de huifkartocht.
Na een paar minuten horen we de hoefijzers van de paarden al en niet veel later komt de grote kar de hoek al om. Er stapt een medewerkster uit die alle namen opnoemt en één voor één stappen we in.

Jan-Plezier-Brug-Activiteit-De-Krim-Texel
Jan_Plezier_1

Van De Koog richting De Nederlanden

Nadat iedereen een plekje heeft gekregen, zijn we klaar voor vertrek. De paarden krijgen het signaal dat we wegkunnen en met een rustige draf rijden we het centrum van De Koog uit.
Voorbij Camping De Shelter en Villapark De Koog gaan we de bocht om richting
natuurgebied De Nederlanden.
Daar vertelt Pieter, koetsier van de huifkar, over de schapenboet waar we op af rijden. Maar dat is niet het enige, Pieter vertelt ons gedurende de hele reis over het bedrijf, de paarden, het eiland, haar bewoners en de omgeving waar we doorheen rijden.

De Slufter

Na iets meer dan een uur komen we aan bij De Slufter. We zijn van zoet naar zout water gegaan zoals Pieter uitlegde. In de Slufter ligt nog een laagje van dit zoute water waar we met
paarden en huifkar doorheengaan. Een leuk gezicht wat natuurlijk vastgelegd wordt!
In De Slufter houden we een korte pauze. Iedereen stapt uit om de benen te kunnen strekken en een bakje koffie of thee te pakken. Samen met Jessica kijk ik naar De Slufter, een uniek stukje
natuur.

Jan_Plezier_3
Jan_Plezier_2

Terug

Na een korte pauze is het tijd om weer terug te gaan. Via dezelfde route rijden we weer naar De Koog. Ook op de terugweg vertelt Pieter honderduit over alles wat we om ons heen zien. Over de
heksenbezems in de bomen, de wilde koeien die staan te grazen en het hoge
scheidingspercentage op Texel. Een ding is zeker: de humor zit er goed in!

Ervaring

Teruggekomen in De Koog stappen we allemaal uit. Ik was nog nooit mee geweest met een huifkartocht van Jan Plezier. Ik vond het een erg leuke ervaring. Het is niet alleen een ontspannend ritje met een huifkar, je gaat de omgeving ook vanuit een ander oogpunt zien en
je leert onderweg ook nog van alles. Wist jij bijvoorbeeld dat één duindoornbes meer vitamine C bevat dan drie sinaasappels? Ook voor Jessica was het de eerste keer dat ze meeging met de huifkartocht. Ook zij heeft erg genoten van de rit.
“De koetsier vertelde allerlei leuke feitjes over de dieren en de natuur waar we langsreden. Het gedeelte in De Slufter vond ik ook erg mooi, vooral toen we met paarden en huifkar door het water reden. Ik vond het een leuke en gezellige ervaring.”

Wellicht ook interessant voor u

Speelparadijs

Meerdere locaties

De place to be met goed of slecht weer, hier kunnen de kinderen zich echt uitleven!

MTB Route

De Koog

Een uitdagende MTB-route dwars door bosgebied De Dennen.

Het Alloo

Breng een bezoek aan Het Alloo en spot prachtige vogels en paarden!

Bleekersvallei

De Koog

Bezoek de vallei met duinen van meer dan 200 jaar oud en spot hier verschillende vogelsoorten.

Redactie De Krim Texel
Update: 21 juli 2022 13:30

Blijf op de hoogte

Altijd het laatste nieuws & de leukste aanbiedingen in uw inbox? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.